Brasov en Varna - Reisverslag uit Varna, Bulgarije van Tim Bijpost - WaarBenJij.nu Brasov en Varna - Reisverslag uit Varna, Bulgarije van Tim Bijpost - WaarBenJij.nu

Brasov en Varna

Blijf op de hoogte en volg Tim

02 Augustus 2016 | Bulgarije, Varna

Ik besloot Boekarest na een nacht te verlaten en meer noordelijk te reizen naar Brasov in de regio Transsylvanië. Transsylvanië heeft een bergachtige omgeving in de Karpaten en is de regio waar Dracula vandaan komt! Na een treinrit van 2.5 uur ontmoette ik een aantal mensen die ook in hetzelfde hostel zaten en in de avond heb ik de Free Tour van Brasov gedaan. Heel fijn dat alle plaatsen een Free Tour hebben! Het was interessant om te zien en er waren veel oude gebouwen in de Old Town. Gelukkig heeft het communistische bewind de stad Brasov minder aangedaan dan bijvoorbeeld in Boekarest. Een opvallende verschijning in Brasov zijn echter de Hollywood letters op de berg waar Brasov tegen ligt. Het is niet echt origineel, maar je weet zo wel altijd waar je bent! In de omgeving van Brasov zijn ook veel beren te zien. De rondleidster vertelde dat het beter is om in de avond niet naar de letters toe te gaan, omdat er een kans is dat je de beren tegen komt! Twee weken daarvoor was er een baby beer gesignaleerd in de stad. Een hond dacht het tegen de beer te kunnen opnemen, maar werd helaas gedood. Hierdoor moest de beer helaas ook gedood worden. Tijdens de Free Tour kwam ik nog meer mensen tegen. Met een Amerikaan, een Deen, een Fin en een Australiër zijn we die avond wat gaan eten. De Amerikaanse jongen Jason had een Australisch/Nederlands meisje ontmoet die met de auto aan het reizen was en die die dag erna met de auto er op uit zouden gaan. Dit was geen verkeerd plan om mee te gaan!

Om half 10 gingen we met ze vijven in de auto van Tjitske. De eerste stop van vandaag was een hike naar de Seven Ladders Canyon. Het was een hike van ongeveer 45 minuten er naar toe en dat was niet verkeerd. Het was fijn om eindelijk eens door de natuur heen te lopen in plaats van door al die steden. De Seven Ladders Canyon is een soort van kloof die is ontstaan door de waterval die er door heen gaat. Je loop via zeven ladders door de Canyon heen naar boven. Echt heel leuk en mooi om te doen. Hierna was het nog ongeveer een uur om terug te lopen naar de auto. De tweede stop was in Brann bij het kasteel van Dracula. Het kasteel van Dracula is dé toeristische attractie van Roemenië en dat was ook wel te merken aan het aantal toeristen. Ze noemen het het kasteel van Dracula, maar is hij hier ook werkelijk geweest? Vlad heeft hier een aantal nachten gevangen gezeten, maar de reden dat dit het kasteel van Dracula is geworden is, omdat dit kasteel het meest op het kasteel lijkt uit het boek over Dracula. Samen met Anders, de Deense jongen, en Jason zijn wij de hele dag op zoek geweest naar Dracula, maar helaas hebben wij hem niet kunnen vinden!
De derde en laatste stop was in Rasnov. Hier zijn we naar boven geklommen en hebben we de citadel van Rasnov bekeken. Vanaf de ruïne van de citadel, gebouwd in de 13e eeuw, heb je een fantastisch over de omgeving. Uitgeput van de hele dag gingen we terug naar het hostel. Na het douchen en rusten gingen we met ze vijven en twee anderen uit het hostel eten. We besloten in de avond naar een Escape Room te gaan. Escape Rooms zijn erg populair in Oost-Europa en vergeleken met West-Europa een stuk goedkoper. Voor mij was het de eerste keer, maar het was echt heel erg leuk! Met ze zessen, genoemd de Internationals (twee Australiërs, twee Amerikanen, een Deen en ik) ontsnapte we in een record tijd van 37 minuten zonder aanwijzingen. In de avond, het was tenslotte zaterdagvond, gingen we met een grote groep uit het hostel uit in Brasov. Het was een leuke avond en ik kwam in gesprek met de Amerikaanse Katelyn. Ik zou die dag erna naar Bulgarije toe gaan in een plaats in het midden van het land en zij zou twee dagen later via Boekarest naar Varna gaan aan de Zwarte Zee in Bulgarije. Geen verkeerde bestemming, dus ik besloot de dag erna mijn plannen te wijzigen en samen met Katelyn ging ik naar Varna aan de Zwarte Zee.

Vroeg, vooral vanwege de avond ervoor, ging ik samen met Katelyn een dag trein naar Bulgarije. We vertrokken om 09.32 uur uit Brasov en kwamen pas om middernacht aan in Varna. De eerste rit naar Boekarest ging voorspoedig. Toen moesten we even wachten in Boekarest en ging de volgende trein naar de grens van Roemenië en Bulgarije toe. Het was maar een trein met een treinstel en er was geen airco. We kwamen om 15.15 uur aan bij de grens aan de Roemeense kant. Dit duurde even met onze paspoorten en we hadden aan de Bulgaarse kant maar 15 minuten om over te stappen op de goede trein richting Varna. Dit haalde we niet, doordat we al te laat aan de grens in Bulgarije waren en we daar ook nog eens onze paspoorten moesten inleveren en laten controleren. We hoorden van andere reizigers en van de conducteur dat het vrij normaal was in Bulgarije dat de treinen te laat zijn. Het is niet anders… We zijn met de trein verder gegaan, hij had inmiddels drie kwartier vertraging, en gingen er twee uur later uit. Hier hadden we een uur overstaptijd, maar de trein die we zouden nemen had ook drie kwartier vertraging. In de trein naar Varna ontmoette we nog twee Engelse jongens die toen we in Varna kwamen ook meegingen naar het hostel. De hele dag hadden we geleefd op een broodje en twee droge broodjes onderweg. Aangekomen in het hostel heb ik even gedoucht en ben daarna met de anderen de stad in gegaan om wat te eten. Bij het strand tussen de clubs vonden we een kebab tent en om half 2 in de nacht had ik eindelijk wat beter voedsel.

De dag erna was een simpele dag. Varna ligt aan de Zwarte Zee en is een populaire bestemming. Gelukkig is het hier niet zoals bij Sunny Beach wat hier anderhalf uur vandaan ligt, dus kon ik heerlijk rustig aan het strand liggen en heb ik daar ook de hele dag gelegen. De Zwarte Zee is een rustige zee. Heerlijk op het strand liggen, zwemmen in de warme zee, op het strand liggen, zwemmen en dat de hele dag door! Het zijn echt twee uitrustdagen. In de avond uit eten geweest bij de Zee en redelijk op tijd naar bed.

Vandaag ben ik alles wat ik nog moest doen een beetje aan het bijwerken. De hostels geboekt voor in Turkije, een busticket geboekt om naar Istanbul te gaan enzovoort. Vanavond vertrek ik met de nachtbus vanuit Varna naar Istanbul.
Mijn reis in Europa zit er daarna na 2.5 week op. Europa en dan vooral Oost-Europa heb ik als zeer positief ervaren. Ik was van plan om snel door Europa te reizen vanwege het feit dat Europa iets duurder is dan Azië, maar ik vond het echt super! Ik ben echt van plan om in de toekomst meer door Oost-Europa te gaan reizen. Als ik in Istanbul dan gaat mijn reis om de Zijderoute te volgen echt beginnen!
Ik ben van plan om deze site bij te houden, maar ik ben ook bezig met het maken van een website over de Zijderoute. Deze site is een combinatie van persoonlijke ervaringen en ik wil hiermee ook informatief zijn naar andere reizigers die in de toekomst deze route willen gaan volgen. De site is nog niet klaar, maar neem hier gerust een kijkje! De site is www.mysilkroad.nl en gaat ergens deze week online.
Verder wil ik nog kwijt dat ik het leuk vind dat mensen mijn site lezen en wil ik jullie bedanken voor de reacties! Ik schrijf dit uiteraard voor jullie, maar vooral voor mijzelf!

  • 02 Augustus 2016 - 13:40

    Esther:

    Je hebt al weer heel wat meegemaakt en gezien Tim. Leuk!
    Hoop dat je nog een hele fijne reis hebt en veel leuke mensen ontmoet.
    Veel liefs,
    Esther

  • 02 Augustus 2016 - 13:42

    Helen:

    Snel een kijkje nemen op de website dus! Goede reis in Turkije.

  • 02 Augustus 2016 - 21:05

    Simon:

    Ziet er super uit Tim
    Veel plezier en hoop dat je de juiste route gaat volgen en veel kennissen maakt

  • 03 Augustus 2016 - 00:29

    Edwin:

    Blijf maar lekker schrijven Tim. Prima leesvoer. Veel plezier nog.

  • 08 Augustus 2016 - 18:23

    Marie-José:

    He Tim,

    Geweldig verhaal weer.
    Wat leuk he al die mensen ontmoeten. Dat maakt reizen altijd zo leuk
    Hoe waren de wegen in Romenië?
    Geniet en doe mooie verhalen op. Ik zit al weer klaar voor het volgende verhaal.

  • 12 Augustus 2016 - 13:56

    Jolanda:

    Lieve Tim,

    Eindelijk dit geweldige reisverslag gelezen! Wat is het leuk dat je zoveel mensen ontmoet op je reis geweldig en ook de foto's erbij die maken het compleet ik weet nog dat je me belde toen je aan het strand lag aan de zwarte zee dat weet ik nog van vorig jaar Bulgarije Sunny Beach toen vond ik de zee wat wild! Je hebt we al verteld over je site ik heb al daar op gekeken (11 aug) ik vond het mooi en informatief! Je hebt me al verteld dat je Oost-Europa heel mooi vind! Nu zijn ook de foto's heel leuk als aanvulling!
    Veel plezier nog!!
    Liefs xx mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tim

Actief sinds 21 Mei 2013
Verslag gelezen: 783
Totaal aantal bezoekers 181512

Voorgaande reizen:

23 Juli 2017 - 25 Augustus 2017

Roadtrip Europa

16 Juli 2016 - 08 Januari 2017

Zijderoute

15 Juli 2015 - 06 Augustus 2015

Canada en de Verenigde Staten

04 Mei 2015 - 08 Mei 2015

Duitsland en Polen

20 Oktober 2014 - 20 Oktober 2014

Vakantietripjes

08 Juli 2014 - 14 Augustus 2014

Thailand, Myanmar en Cambodja!

06 Juli 2013 - 20 Augustus 2013

Trans-Siberië Express!!!

Landen bezocht: