Ulaanbaatar - Beijing: warm!!! - Reisverslag uit Peking, China van Tim Bijpost - WaarBenJij.nu Ulaanbaatar - Beijing: warm!!! - Reisverslag uit Peking, China van Tim Bijpost - WaarBenJij.nu

Ulaanbaatar - Beijing: warm!!!

Blijf op de hoogte en volg Tim

28 Juli 2013 | China, Peking

Update: zaterdag 27 juli 08.31 uur
Na terugkeer in het hostel gister, wilde ik heel graag een douche nemen, maar prioriteit nummer 1 was het regelen van een bed. Bij aankomst en het zien van de vele toeristen in hostel Golden Gobi, ging dit nog een zware opgave worden. Ik had bij aankomst afgelopen zondag niet een bed geboekt voor vrijdag op zaterdagnacht gezien de haast waarin ik moest beslissen om met de tour mee te gaan of niet. Na een uur wachten was er dus geen bed beschikbaar en had ik mij al voorgenomen om op de bank te gaan slapen ofzo. Na heerlijk gedoucht te hebben ben ik samen met Peerke en Lotte naar de supermarkt gegaan om boodschappen te doen voor in de trein en hadden we daarna afgesproken met Yara om als dank voor haar werk voor ons met haar uit eten te gaan.
We hadden half 7 Mongoolse tijd afgesproken dus dat betekende dat het niet erg was toen wij om 7 uur aankwamen. Yara was er zelf nog niet eens! Ondertussen had de vrouw van Golden Gobi een ander hostel voor mij geregeld bij het treinstation en Peerke en Lotte gingen er ook heen, dus dat was wel gezellig! Hoewel gezellig... aangezien iedereen weer internet had na zes dagen en de whatsappjes en mailtjes binnen vlogen, iedereen gefocust was op zijn of haar telefoon/tablet. Het eten met Yara was erg gezellig en we gingen ook echt uit eten dit keer. Heerlijk een stuk vlees als hoofdgerecht en een toetje toe. Hierna nog een borreltje gedaan en afscheid van Yara genomen.
Teruggekomen bij het hostel heeft de eigenaresse een taxi gebeld en heeft ze ons naar het andere hostel laten brengen. Hier heb ik maar kort geslapen, omdat ik niet zo goed kon slapen en om kwart voor 6 alweer moest op staan, omdat de trein naar Beijing, China, om 07.15 uur vertrok.
Aangekomen bij het station was het zoeken van de trein niet zo moeilijk. De trein, een Chinese dit keer is een stuk luxer en heeft zelf een tv schermpje voor je neus. Ik zit met een Belgisch stel in de coupe, die verrassend, net zoals alle andere Nederlanders in deze wagon bij treinreiswinkel hebben geboekt! Gezien de korte nacht en de lange stop vanavond bij de grens ga ik maar even een dutje doen nu...

Update: zondag 28 juli 10.23 uur
We zijn ondertussen meer dan een dag verder na mijn laatste stukje. Gister was een dag van uiterste... Na een dutje gedaan te hebben ben ik gezellig met Peerke en Lotte spelletjes wezen doen, die een wagon verder zitten. Na de eerste stop merkte je dat het warmer begon te worden en dat we richting de Gobi woestijn gingen. Iedereen die denkt dat er in een woestijn voornamelijk zand ligt komt bedrogen uit. Maar 2% van de Gobi woestijn, en van de meeste andere woestijnen zoals bijvoorbeeld de Sahara, bestaat uit zand. In een goed jaar is er nog redelijk veel gras te zien, maar over het algemeen is het dor en vrij bruin/zwart. Doordat je door het woestijnlandschap ga, merk je dat de temperatuur oploopt... Als je even gaat liggen om bijvoorbeeld iets te lezen, val je vrij snel in slaap. Helaas werkt de airco precies in onze wagon niet, terwijl hij het in alle andere wagons wel doet.
Rond 7 uur kwamen we bij de grens van Mongolië en China aan. Aangekomen bij de grens hoopte we dat we eruit mochten, maar helaas was dit niet het geval. Aangekomen in de Mongoolse grensplaats Zamyn-Üüd kwamen de Mongoolse legermensen en douaniers in de trein om onze paspoorten op te halen. Op mijn overzicht stond dat de grensovergang dit keer maar in totaal 6 uur in beslag zou nemen... Anderhalf uur aan de Mongoolse kant en drie en een half uur aan de Chinese kant. Ondertussen begon de temperatuur, ondanks dat het al avond was, flink op te lopen in de trein. Na alle formaliteiten aan de Mongoolse kant afgehandeld te hebben (en weer een stempel rijker!) hoopte we dat we er aan de Chinese kant uit mochten. Echter moest er eerst iets anders belangrijks gebeuren. In Rusland en in Mongolië hebben ze een ander spoor dan in China. Het spoor in Rusland en Mongolië, eigenlijk in alle oude Sovjet staten, is breder dan in de rest van de wereld. Dit betekent dat alle onderstellen onder de wagons verwisselt moesten worden terwijl alle treinreizigers gewoon in de trein blijven zitten. Alle wagons worden losgekoppeld in een grote werkplaats, waarna de wagon opgetild wordt en de onderstellen verwisseld worden. Heel bijzonder om dit mee te maken terwijl jezelf in de snikhete trein zit. Na ook de formaliteiten aan de Chinese kant gehad te hebben, mijn visa was dus geldig, mochten we er rond 11 uur eindelijk uit.
In mijn wagon zaten de vier Nederlanders die ik onderweg in de trein van Moskou naar Irkutsk tegen was gekomen, maar die er halverwege weer uit moesten, dus dat was wel gezellig. Een van de jongens was jarig, dus was er een klein feestje. Met het Mongoolse geld wat we nog over hadden hebben we koude biertjes gehaald in de kleine supermarkt. In de trein, in het gedeelte tussen de verschillende wagons, hebben we die opgedronken totdat we door de treinvrouw van de wagon gecommandeerd werden om te gaan slapen.

Vanmorgen werd ik rond half 10 wakker gemaakt door mijn Belgische coupégenoten. We zaten ondertussen in een heel ander landschap dan in Mongolië, met veel groen, bomen,maïsvelden en bergen, waar tussendoor in de verte ook de Chinese Muur te zien was. Te ver om te fotograferen, maar gelukkig ga ik van de week zelf de Chinese Muur beklimmen. Net lekker ontbeten met brood en tonijn en nu chillen totdat we om 2 uur aankomen in Beijing. Ik heb afgelopen vrijdag gekeken op de weersvoorspelling en die voorspelde niet veel goeds. In de voorspelling zou het 36 graden zijn in Beijing. Tel hier nog maar een paar graden bij op en dan loopt het op naar de 40 graden en dat is echt veel te warm om in een stad rond te lopen... We zullen het wel zien!

Update: zondag 28 juli 18.26 uur:
Vier uur geleden ben ik, twee minuten later dan gepland, om 14.06 uur aangekomen op Beijing Central Railway Station. Voor aankomst in de grote stad was al duidelijk dat het heel erg warm was, maar ook dat het geregend had. Normaal gesproken is de grote stad omgeven door een laag smog, maar dat was vandaag niet het geval.
Aangekomen in Beijing zou ik met de metro naar mijn hostel gaan, aangezien het maar twee haltes was. Het was direct te merken dat dit een stad is van bijna 20 miljoen inwoners. Het was voor het station erg druk en je moest in de rij staan om een ticket voor de metro te kopen en om in de metro te komen. Verder was het bijna niet uit te houden buiten vanwege de temperatuur in combinatie met het dragen van twee zware tassen van in totaal ongeveer 30 kilo. Uiteindelijk heb ik mijn hostel gevonden en ben ik heerlijk gaan douchen. Gelukkig ging de airco op een gegeven moment aan in mijn dorm want het was niet te houden.
Ik ga nu maar even plannen wat ik de rest van mijn reis ga doen in China. Het is de bedoeling om vier dagen in Beijing te blijven en dan daarna naar Xian, Chengdu en Kumning te gaan. Waarschijnlijk per trein, hoewel ik tussen Kumning en Hongkong graag nog een paar dagen op het strand wil liggen op Hâinán Island. Eerst maar even Beijing bekijken en een tour naar de Grote Muur boeken...

  • 28 Juli 2013 - 15:47

    Denise:

    Lieve Tim,

    Hopelijk zijn de temperaturen daar in China toch een beetje uit te houden voor je.
    Gelukkig heb je airco in je hostel.
    Ik zat even te kijken huh update zondag 18.26 maar dat komt natuurlijk door het tijdsverschil.
    Veel plezier met je volgende avonturen!

    X Denise

  • 30 Juli 2013 - 10:10

    Samantha:

    Wat een avonturen zeg!
    Beijing en China is prachtig. Als je de kans hebt, raad ik je aan om ook het zomerpaleis aan te doen.
    Xi'an uiteraard het Terracottaleger maar per fiets over de stadsmuren is ook een belevenis op zich. Vergeet niet bij de Turkse wijk even de muur te verlaten en de tempelmoskee daar aan te doen. Best bijzonder, 2 geloven door elkaar te zien. Veel plezier bij de panda's ;-)

  • 30 Juli 2013 - 15:00

    Opa Bijpost:

    hoi tim wat weer een mooi verslag,we genieten er van .ajax heb de schaal gewonnen met 3-2 van az na een 2-0 achterstand. nog veel reis plezier . gr oma en opa bijpost .

  • 01 Augustus 2013 - 17:53

    Jolanda:

    Lieve Tim,
    Wat een mooi verslag weer en wat een lange tijd bij de grensovergang in die hitte pff.
    Maar wat hilarisch dat verhaal over de wisseling van de onderstellen van de wagons terwijl je er moet blijven zitten sorry maar ik had daar nog nooit van gehoord moest wel lachen toen ik het las...
    Mooie foto trouwens van het station van Beijing Central Railway maar wat een temperaturen zeg gelukkig heb je airco in je hostel maar overdag wordt het puffen toch, lopen wij te zeuren over 30 graden vandaag(1 aug)
    Veel reisplezier veel liefs xxx mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tim

Actief sinds 21 Mei 2013
Verslag gelezen: 731
Totaal aantal bezoekers 181539

Voorgaande reizen:

23 Juli 2017 - 25 Augustus 2017

Roadtrip Europa

16 Juli 2016 - 08 Januari 2017

Zijderoute

15 Juli 2015 - 06 Augustus 2015

Canada en de Verenigde Staten

04 Mei 2015 - 08 Mei 2015

Duitsland en Polen

20 Oktober 2014 - 20 Oktober 2014

Vakantietripjes

08 Juli 2014 - 14 Augustus 2014

Thailand, Myanmar en Cambodja!

06 Juli 2013 - 20 Augustus 2013

Trans-Siberië Express!!!

Landen bezocht: