Sint Petersburg en Moskou: verrassend en erg mooi! - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Tim Bijpost - WaarBenJij.nu Sint Petersburg en Moskou: verrassend en erg mooi! - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Tim Bijpost - WaarBenJij.nu

Sint Petersburg en Moskou: verrassend en erg mooi!

Blijf op de hoogte en volg Tim

12 Juli 2013 | Rusland, Moskou

Sint Petersburg en Moskou: verrassend en heel erg mooi!

Waarom gaan er niet meer Nederlanders backpacken in Rusland? Dat is mijn grote vraag na de eerste vier dagen in Rusland... Tot nu toe heb ik alleen maar goede ervaringen en ben ik alleen maar leuke mensen tegen gekomen, niet alleen de andere backpackers, maar ook de Russen!

Zoals ik geschreven heb in mijn vorige bericht zou ik het mijn eerste avond in Sint Petersburg rustig aan doen, gezien het feit dat de avond daarvoor in Tallinn nogal laat was geworden. Uiteraard is dit mij niet gelukt... Verrassend! Ik kwam hele leuke andere reiziger tegen waarmee we iets gingen drinken in een park. Ik was samen met een Iers meisje, Tara, een Australische, twee Duitsers, een Engelsman en twee Belgen. We hebben heerlijk in het park gezeten... We kwamen daar rond half 12, 12 uur aan maar het was nog steeds licht! Echt enorm mooi die witte nachten. Om half 2 zijn we een ander fenomeen gaan bekijken in Sint Petersburg. De vele bruggen in de stad blijven 's nachts een paar uur open zodat de grote boten kunnen passeren. Uiteindelijk werd het een leuke avond/nacht en werd het veel later dan ik had verwacht gezien de avond ervoor...
Maandag had ik afgesproken om met de Tara en het Australische meisje Linh, om de stad te bekijken en om naar het fort van Peter de Grote te gaan. Zo gezegd zo gedaan... Ik wilde uiteraard naar het wereldberoemde Hermitage, maar helaas is die gesloten op maandag dus moest ik dat een dagje uitstellen. Het mooiste van alles wat ik gezien heb was de 'church of our savour of spilled blood'. Het lijkt enorm veel op de bekende basilisk in Moskou, maar ik vind dat deze zelfs nog mooier is. De hele kerk is van binnen versierd met allerlei mozaïeken over Jezus met in de koepel Jezus die uit kijkt over iedereen in de kerk.
Waar je zou denken dat er 's avonds geen energie meer was, bleek dit het tegenovergestelde. Na eerst iets Russisch gegeten te hebben, borsjtsj (zoek maar op wat dit is!) zijn we met hetzelfde groepje weer de stad in gegaan als de avond ervoor en hebben we iets gedronken bij de rivier. Er kwamen ook een aantal Russen bij zitten en met handen en voeten konden we communiceren met elkaar. Het werd een leuke nacht, waarbij de Russen ons nog meenamen naar een club. Al met al dus weer een latertje, maar wel weer gezellig.
Dinsdag was mijn laatste dag in Sint Petersburg. 's Avonds zou ik de trein om 23.55 uur pakken maar Moskou toe. Na eerst nog iets gegeten te hebben met Tara, zij ging 's middags naar Moskou toe en gaat in Moskou ook op vrijdag op de trein verder richting het oosten van Rusland, ben ik alleen op pad gegaan naar het Hermitage. Al met al was het een beetje een dag met een dubbel gevoel voor mij. Aan de ene kant was het fantastisch om in deze mooie stad te zijn, maar aan de andere kant mistte ik de crematie van mijn opa, waar ik eigenlijk de hele dag aan heb gedacht. Maar goed, het Hermitage was fantastisch. Zo groot, zelfs veels te groot om allemaal te bekijken. Ik heb mij in de twee uur die ik er ben geweest toegespitst op de kunst uit Italië, Nederland en België. Je blijft toch nationalistisch en het is fantastisch om te zien dat de Nederlandse kunst ook in Rusland zou beroemd is. Het hingen erg veel schilderijen van Rembrandt en ook van Jacob van Ruijsdael. Het klapstuk van het Hermitage is naast het gebouw zelf, de twee schilderijen van Leonardo da Vinci. Het schilderij 'Madonna and child' hangt hier, alleen zijn er hier helaas ook als Chinezen en Japanners in overvloed. Na een boottocht over de vele kanalen in Sint Petersburg, gebouwd naar het idee van Amsterdam, ben ik naar mijn hostel terug gegaan en samen met de Belgische jongens gaan koken. Een soort Russische pasta die goed in de smaak viel.
Om 23.00 uur heb ik mijn spullen gepakt en ben ik richting het station gegaan. Het ging erg voorspoedig, maar ook de tijd ging ineens erg snel. Ik moest uiteindelijk nog haasten om mijn trein te halen en ik was uiteindelijk vijf minuten voordat de trein zou vertrekken in mijn coupe. Het bleek dat ik de coupe, bestemd voor vier personen, alleen met een Zweeds meisje zou delen dus dat kam goed uit. Moe van alle eerste dagen heb ik heerlijk geslapen in de trein en kwam de trein na 8 uur rijden precies op tijd aan in Moskou (hier kan de NS nog een heleboel aan leren!).
Aangekomen is Moskou merkte ik direct het verschil met Sint Petersburg op. Daar waar in Sint Petersburg de Engelse vertaling nog onder het Cyrillische alfabet stond, is dit in Moskou niet het geval. Ik kan je zeggen, de het dan verdomd moeilijk is om te lezen. Dus in de metro is het elke keer weer zoeken waar je heen moet. Aangekomen in mijn hostel viel deze erg tegen. Gelukkig had ik in Sint Petersburg al afgesproken met Tara, om Moskou samen te ontdekken dus ben ik maar kort gebleven.
Als je denkt aan Moskou denk je aan een paar dingen: het Kremlin, het Rode Plein, de basilisk en het mausoleum van Lenin. Aangezien het Kremlin op donderdag dicht is zijn we daar woensdag heen geweest. De ommuurde stad in Moskou, waar ook de regering van Rusland zit, was erg mooi om te zien, maar viel ook een beetje tegen gezien de vele toeristen en politieagenten. Uiteraard is het niet raar dat er veel politieagenten zitten gezien het feit dat Poetin op nog geen 100 meter beslist over de vele kernwapens die Rusland nog heeft en bijvoorbeeld over het lot van Snowden. Hierna naar het Rode Plein en de imposante St. Basil basilisk. Erg mooi om te zien allemaal en vooral bijzonder om hier te staan... Het is toch niet een plek waar je heel snel nog een keer zou staan! Verder nog een heleboel dingen gezien zoals het bolshki theater, het Revolutieplein van 1917 met een standbeeld van Karl Marx en nog veel meer... Na een lange dag lekker iets gegeten, kikkerpoten (zijn overigens net kippenpoten), nog wat gedronken en daarna eens lekker op tijd gaan slapen in mijn hostel.
Donderdag ben ik naar een ander hostel gegaan en ben ik nogmaals met Tara op pad gegaan. Het is erg gezellig samen met haar, nee niet meer jongens, ze wilt redelijk dezelfde dingen zien en het is fijn om gezelschap te hebben als je een stad als Moskou bezoekt. Vroeg eruit en op naar het mausoleum van Lenin. Het is een beetje raar, deze man gezien als de vader van de Sovjet periode is al sinds 1924 dood en ligt hier dus al 89 jaar zodat mensen zijn lichaam kunnen bewonderen. Ik moet zeggen dat ik het erg speciaal vond om te zien. Het was voor mij de tweede keer in een mausoleum, de eerste was van Ho Chi Minh in Vietnam, en de regels erbij zoals het niet meenemen van camera's, telefoons en de vele soldaten hierbij.
Na het mausoleum zijn we wat gaan eten en gebeurde er iets wat erg stom was van Tim... Hij liet namelijk zijn camera liggen in het restaurant en ik kwam er pas anderhalf uur later achter. Snel terug gegaan Nasr het restaurant en met handen en voeten proberen uit te leggen dat ik mij camera vergeten was. Na een eerdere nee, gingen ze toch even kijken en kwam mijn camera gelukkig boven water! Pfff... Wat was ik blij!
Moskou en vooral Rusland, staat uiteraard ook bekend om het ruimteprogramma en de strijd tussen VS en de Sovjet-Unie tijdens de koude oorlog. Laika, de beroemde ruimtehond, heeft een eigen standbeeld gekregen in Moskou en dat was erg leuk om dat te zien. Zoals ik al zei is reizen in de metro van Moskou niet gemakkelijk, maar als je het eenmaal door hebt dan lukt het best. Het andere wat bijzonder is aan de metro's in Moskou is dat er enorm mooie metrostations zijn. Dus na een paar enorm mooie metrostations gezien te hebben, de meeste stammen nog uit de Sovjet periode, zijn we terug gegaan naar het hostel en hebben we pasta gemaakt. Even wat meer zodat ik nog wat mee kon nemen in de trein voor vandaag... Gisteravond, na een lange vermoeiende de, mijn hostel voor in Irkutsk en Ulaanbaatar geboekt dus dat probleem is er ook niet meer!
Het is nu nog drie uur voordat mijn trein vertrekt naar Irkutsk. 88 uur in de trein achter elkaar met een aantal stops van maximaal 30 minuten om wat te eten te scoren. Gelukkig heeft mijn moeder genoeg eten gekocht voor in de trein dus dat komt hopelijk wel goed! Zo nog even een fles wodka scoren, want het schijnt goed te werken om dat te delen met de Russische mensen die in de trein zitten... We zullen het zien! Ik ben enorm benieuwd naar de treinreis die er aan komt...

Zo, dat was mijn verslag weer... Waarschijnlijk gaat de volgende wel even duren nu aangezien ik dus vier dagen in de trein zit zonder internet. Ik wil jullie bedanken voor jullie reacties! Heel erg leuk... Speciaal voor Jos nog even een antwoord op zijn vraag wat betreft de foto's. Dit zijn geen foto's genomen met mijn camera, maar gewoon met mijn iPhone. Handiger om op de site te zetten namelijk :)

  • 12 Juli 2013 - 08:15

    Helen:

    Hoi Tim, superverslag! Leuk dat je schrijft over het schilderij ' moeder en kind' van Da Vinci.
    Veel mooier dan zijn bekendste schilderij! Jammer dat je de crematie moest missen, maar ik denk zomaar dat je opa het niet erg zou hebben gevonden, of zie ik dat verkeerd? Veel plezier met de treindreis, de wodka en nieuwe vrienden. Ik kan niet wachten op het volgende verslag!

  • 12 Juli 2013 - 08:18

    Helen:

    Ps. Hoe vond je de trein en metro stations in Moskou. Ter verheffing van de arbeiders......

  • 12 Juli 2013 - 09:15

    Denise:

    Hoi Tim!

    Super fijn om te lezen wat je allemaal beleeft.
    En op de dag van de crematie was je er in gedachten bij ons allemaal bij.
    Succes met je lange treinreis en ik kijk naar je volgende verslag uit!

    Dikke kus Denise

  • 12 Juli 2013 - 12:49

    Gemma:

    Hoi Tim,

    Ook ik heb gelezen over je belevenissen.
    Wat lijkt het me ontzettend tof!

    Veel plezier nog!
    groetjes, Gemma

  • 13 Juli 2013 - 19:00

    John W:

    Geinig verhaal. Mooie ding gezien dus. Planning blijft een punt van aandacht :) net op tijd o o o
    Blijf je volgen ene ... kijk uit

  • 15 Juli 2013 - 12:25

    Jolanda:

    Hoi lieve Tim,

    Jeetje wat een verslag en wat een verhaal over wat je allemaal mee maakt, superleuk!!
    Lieverd zoals Denise al zei tijdens de crematie was je in gedachten bij ons en is jouw roos meegegaan met Opa.Tijdens het lezen en daarna de foto's te bekijken was er herkenning.
    Ja lieverd 88 uur in de trein komen de cup a soup en de noodles goed van pas hè.
    Veel plezier nog en geniet volop en ik kijk uit naar je volgende reisverslag!
    P.s. wat je camera betreft MAZZEL

    VEEL LIEFS vanuit Schagen XX Mama

  • 15 Juli 2013 - 15:24

    Gijs:

    jeetje wat komt er weer een hoop op je af.
    ben blij dat je het allemaal een beetje trekt.
    camera vergeten en toch weer terug gehaald.
    het is altijd weer dezelfde die mazzel heeft.
    mooi verhaal tim, zo ook de foto's ga zo door.
    rustig aan met de petrol dan kom je er wel.
    goede reis en tot het volgende verslag.

    greetz vanuit een heet schagen.

  • 15 Juli 2013 - 23:12

    Jos:

    Ha die Tim,

    wat een uitgebreid verslag en wat een leuke mensen en dingen maak je allemaal mee. Het is duidelijk te merken en ook te zien aan de foto's dat je volop geniet van alles. Met je camera had je inderdaad mazzel. voor hetzelfde geld stond ie te koop op de Russische Marktplaats. Overigens heb ik gezien dat de originele foto's - die van de i-phone - beter van kleur zijn dan wanneer je ze opent en vergroot.
    Gebruik je alleen je mobiel voor internet of heb je ook nog een laptop of tablet mee? Zomaar een vraagje over wat een globetrotter als jij aan spullen meesjouwt.
    Ik kijk uit naar je volgende verslag over 88 uur treinreis naar Irkutsk.
    Goede reis verder.

    Groet, Jos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tim

Actief sinds 21 Mei 2013
Verslag gelezen: 4161
Totaal aantal bezoekers 181539

Voorgaande reizen:

23 Juli 2017 - 25 Augustus 2017

Roadtrip Europa

16 Juli 2016 - 08 Januari 2017

Zijderoute

15 Juli 2015 - 06 Augustus 2015

Canada en de Verenigde Staten

04 Mei 2015 - 08 Mei 2015

Duitsland en Polen

20 Oktober 2014 - 20 Oktober 2014

Vakantietripjes

08 Juli 2014 - 14 Augustus 2014

Thailand, Myanmar en Cambodja!

06 Juli 2013 - 20 Augustus 2013

Trans-Siberië Express!!!

Landen bezocht: