Dubai: Groot, groter, grootst! - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Tim Bijpost - WaarBenJij.nu Dubai: Groot, groter, grootst! - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Tim Bijpost - WaarBenJij.nu

Dubai: Groot, groter, grootst!

Blijf op de hoogte en volg Tim

03 Maart 2015 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Heerlijk een week weg naar Dubai in de Verenigde Arabische Emiraten. Even lekker een weekje rust en weg uit het koude Nederland. Ons doel was ergens heen te gaan waar het warm is en waar iets te doen is. Heel gauw kwamen we uit op Dubai en na een mooi ticket en een goed hotel te hebben gevonden besloten we lekker weg te gaan. Een mooi ticket betekent wel een overstap richting Dubai. Met dit mooie ticket vlogen we met Ukrain International via Kiev (ja, via het land waar op dit moment een oorlog is en waar afgelopen zomer een vliegtuig naar beneden is geschoten) naar Dubai!

Elles bracht ons met onze eigen C1 naar Schiphol toe, want die had samen met Demi de avond ervoor nog wat gedronken in Schagen (dit was te merken Gezichtje met knipoog). Om 11 kwamen we op Schiphol waarna we relaxt en een keer op tijd richting het vliegtuig gingen. Onze vlucht naar Kiev, ongeveer 2,5 uur ging voorspoedig. In Kiev wees niets, behalve een paar militairen bij de paspoortcontrole, erop dat er een oorlog is in Kiev. Na een tussenstop van iets meer dan 2,5 uur gingen we verder richting Dubai. Na 4,5 uur kwamen we om half 3 's nachts aan op de luchthaven van Dubai, op dit moment het grootste luchthaven qua passagiers ter wereld. Na een lange wachtrij voor de paspoortcontrole gingen we in een taxi richting ons hotel London Crown 2 hotel in de wijk Bur Dubai. Het hotel zag er redelijk uit en na een lange dag lagen we 5 uur Dubai-time (3 uur verschil met Nederland) in ons bed.

Aangezien we een week in Dubai hebben, hebben we ons voorgenomen vooral relaxt te doen en niet te veel te doen. Om 12 uur kwamen we ons bed uit en zijn we rustig aan gaan doen en richting de metro Burjuman gelopen. Dubai heeft een vrij nieuw metronetwerk wat bestaat uit twee lijnen en is opgeleverd in 2010 en 2011. Dubai is en blijft een aparte stad in een apart land. Voor Dubai geld groot, groter, grootst! Dubai is, net zoals de andere grote emiraat Abu Dhabi, rijk aan olie en heeft daar voor een groot deel zijn rijkdom aan te danken. Dubai en Abu Dhabi zijn twee van de zeven Emiraten die samen de Verenigde Arabische Emiraten vormen. 73 procent van de ongeveer 4,5 miljoen inwoners in de VAE zijn allochtoon. Dubai is niet meer alleen voor de Arabieren zelf, maar ook voor de vele werklui uit India en Pakistan en de vele expats uit de westerse landen die profiteren van de voordelige belastingen hier.
Maar behalve dat Dubai tegenwoordig veel westerse invloeden heeft en toerisme tegenwoordig inkomstenbron nummer 1 aan het worden is, kan je ook nog duidelijk zien dat het een Arabisch land is. De Arabische wetten gelden hier nog steeds, de moskee is nog steeds 5x per dag te horen is, de vrouwen gesluierd en in boerka's over straat gaan, de mannen in traditionele Arabische kledij gekleed zijn en er geen alcohol verkocht en geschonden wordt op straat en in restaurants (behalve in westerse restaurants en hotels). In de metro kwamen we ook meteen zo'n verschijnsel tegen. Er zijn in de metro twee klasse's, de Gold class en de gewone klasse. Maar ook in de gewone klasse was er een onderscheid tussen een vrouwen gedeelte en een gewoon gedeelte.
We besloten eerst richting het strand te gaan en wat relaxt te doen. We wilden naar het strand wat uitkijkt op de Burj al Arab. Met de metro kwamen we aan bij de halte Mall of Emirates. Vanaf hier zijn we een stuk gaan lopen richting de Burj al Arab. De temperatuur is zeer aangenaam, zo rond de 25 graden. We kwamen na een stukje lopen eerst uit in de Souq Madinat Jumeirah. Een luxe shopping mall die ze nagebouwd hebben als souk, Arabische markt, met Venetiaanse watertjes. Het uitzicht op de Burj al Arab was echter fantastisch vanuit deze plek. We zijn doorgelopen, voorbij de Burj al Arab naar het Umm Suqeim Beach. Hier hebben we heerlijk gerelaxt met uitzicht op de Burj al Arab en de ondergaande zon. De Burj al Arab heeft voor de komst van de Burj Khalifa is altijd een symbool geweest voor de stad Dubai. Wie aan Dubai dacht, dacht aan het grote zelfbenoemde zeven sterren hotel. De Burj al Arab is in vele opzichten een bijzonder gebouw. Naast zijn aparte vorm, is het gebouw gebouwd op een kunstmatig aangelegd stukje land verbonden met een causeway met het vaste land. Het gebouw is 321 meter hoog, iets kleiner dan de Eiffeltoren en de lobby is zo hoog en groot dat het Vrijheidsbeeld er in zijn geheel in past!
Na ons bezoek aan het strand met uitzicht op de Burj al Arab hebben we de taxi gepakt richting de Mall of Emirates. De taxi zijn hier goed betaalbaar en er wordt altijd op de meter gereden. Een heel fijn vooruitzicht om niet te hoeven onderhandelen met de taxi's zoals dat vaak in Zuid-Oost Azië wel moet. De Mall of Emirates is weer een mooi schoolvoorbeeld van dat alles mogelijk is in Dubai. In deze verschrikkelijk grote shopping mall zijn alle grote merken vertegenwoordigd. In Dubai zijn er twee shopping malls die met elkaar een soort wedstrijd houden van groot, groter, grootst. De Mall of Emirates is dan wellicht kleiner dan de Dubai Mall maar heeft wel de grootste indoorskibaan ter wereld in zijn hal. Je kan dus skiën in een hal, waar de temperatuur in de zomer oploopt tot rond de 50 graden! Na een kijkje genomen te hebben zijn we weer de metro ingestapt. We hebben een hapje gegeten in de Emirates Towers met zowaar een alcoholische versnapering. Heel lekker zo'n biertje en mojito maar de prijs laat het ook wel goed smaken dan! Naast de Emirates Towers, in het Financial District staat nog een erg hoog gebouw wat lijkt op de Big Ben! Moe en voldaan zijn we naar ons hotel gegaan!

Woensdag hebben we heerlijk uitgeslapen en besloten we richting een ander strand te gaan. Dit keer was ons oog gevallen op Jumeirah Public Beach. Na er te zijn aangekomen met de taxi bleek het strand helaas gesloten vanwege werkzaamheden. Geen zeldzaamheid in Dubai, wat overal in de stad wordt nog steeds gebouwd en het ene na het andere grote gebouw de grond uitgestampt. Gelukkig bracht de vriendelijke taxichauffeur ons naar een strand een klein stukje verder waardoor we alsnog op het strand konden liggen. Op het strand was het heerlijk genieten. Het was hier lekker rustig en we lagen recht voor de Burj Khalifa. De hele middag hebben we heerlijk uitgehangen op het strand. Na het strand een hapje en een drankje en een stukje gelopen. Het is ongelooflijk om te zien wat voor auto's er overal rond rijden in Dubai. Een Lexus of een Range Rover is standaard, terwijl een Honda, Nissan of Toyota hier min is. Het komt dikwijls voor dat je een Maserati, een Ferrari, een Aston Martin, Rolls Royce of Lamborghini ziet rijden! We kijken werkelijk waar onze ogen uit wat betreft de auto's.
We zijn teruggegaan naar ons hotel en hebben iets warmers aangetrokken voor in de avond. In het hotel gekomen kregen we onze prijs voor het de hele dag op het strand liggen en niet insmeren. De fles after sun zou het einde van de vakantie niet halen voor onze rode ruggen! We zijn hierna de wijk Bur Dubai ingegaan. Veel winkeltjes en nog een soort van markt/souk met leuke Arabische dingetjes. We hebben lekker wat gegeten aan het enige inlandse water de Dubai Creep. Dit riviertjes hebben ze expres dieper gegraven zodat er ook schepen doorheen kunnen.
Na het arabisch eten zijn we met de taxi weer naar het hotel gegaan.

Donderdagochtend konden we niet uit ons bed komen. Ons plan was om vandaag naar Abu Dhabi te gaan, maar het was uiteindelijk veel te laat voordat we er uit gingen. Totaal geen probleem, want het is immers vakantie! Misschien kwam ook enigszins om onze rode ruggetjes vandaag niet zoveel konden hebben... Het strand hebben we vandaag even gelaten voor wat het is en in de middag zijn we naar het grootste shopping mall van Dubai gegaan: Dubai mall! Hier geen skibaan, maar een aantal andere dingen! De shopping mall ligt pal naast de Burj Khalifa en heeft nog meer merkwinkels dan de Mall of Emirates. Demi was erg blij met zien van de Victoria Secret en dan vooral de grote van de winkel. Midden in dit staat een van de trekpleisters van Dubai Mall. Het grote en beroemde aquarium met heel veel tropische vissen en ook haaien. Je zou kunnen duiken in dit aquarium, wat Marco Borsato samen met Jhonny de Mol ook heeft gedaan voor zijn programma, maar de prijzen lieten dit voor ons echter niet toe! Naast dit grote aquarium heeft Dubail Mall ook nog een ijsbaan en een waterval! Na ons bezoek aan Dubai Mall konden we het niet laten om buiten een hele fotoserie aan de Burj Khalifa te wijden!
Onze rustige dag werd vervolgd naar de wijk Deira. Deze wijk, de oude wijk van Dubai, is het tegenovergestelde van de wijk waarin de Dubai Mall en de Burj Khalifa staan. Alle kleine winkeltjes van veelal Arabieren en Indiërs waar van alles te kopen was. Dit keer niet de echte merken, maar het namaakspul. De vele souks hadden allemaal hun eigen waar zoals de goud en zilver souk of de kruiden souk. Onze negeerskills werden weer duidelijk op de proef gesteld. Dit waren we na ons bezoek aan Thailand niet meer gewend! Iedere verkoper leek ook wel hetzelfde riedeltje af te spelen die ze allemaal op de verkoopschool hadden geleerd! Na een goede maaltijd in een vrij leeg, maar wel met heel vriendelijk personeel zijn we met watertaxi Dubai Creek overgestoken. Na een korte wandeling en nog een heerlijk vruchtensapje zijn we weer terug gegaan richting ons hotel.

Vrijdag moesten we voor ons doen eindelijk echt uit ons bed, omdat we een doel hadden deze ochtend. We hadden kaartjes via internet besteld om in de Burj Khalifa te gaan. Wetende dat het vrijdag is, de heilige dag van de moslims, gingen we richting de metro. We wisten dat er bepaalde winkels dicht zouden zijn, maar we wisten niet dat de metro op vrijdagochtend ook niet reed. Uiteindelijk dus met de taxi gingen we naar Dubai Mall waar de ingang is om de Burj Khalifa in te gaan. We hadden een kaartje voor 11.00 uur en ruim op tijd stonden we in de rij om het grootste gebouw ter wereld in te gaan. De Burj Khalifa is een uitdaging geweest die Dubai aan is gegaan en die het ook gewonnen heeft. Dubai heeft met de Burj Khalifa het hoogste gebouw ter wereld met een hoogte van 828 meter. We gingen met een snelle lift, (12 meter per seconde) hij deed er ongeveer 50 seconden over, naar de 124e verdieping op 452 meter. Het uitzicht over Dubai was fantastisch! Maar moet je nagaan dat wij nu nog maar halverwege het gebouw zijn! We keken over Dubai heen en zagen kleine gebouwen waarvan we vanaf de grond vonden dat ze erg hoog zijn! Verder richting de zee zagen we het mislukte experiment 'de wereld' liggen. En met de nadruk op liggen, want waar er eigenlijk op deze opgespoten eilanden gebouwd zou moeten worden was de zee langzamerhand zijn verloren gebied weer aan het terugwinnen. Na een klein uurtje in de Burj Khalifa vonden we het wel weer welletjes en zijn we weer naar beneden gegaan voor een welverdiende lunch in de foodcourt van de Dubai Mall.
Voor de rest van de dag besloten we naar het strand te gaan. Dit keer weer een ander strand, namelijk JBR oftewel Jumeirah Beach Residence. Dit strand ligt in New Dubai bij de Dubai Marine waar de laatste jaren de gebouwen als paddestoelen uit de grond zijn gestampt. Een paar maanden geleden is er zelfs een nieuwe tramlijn aangelegd in dit gebied. De Dubai Marine is een gebied waar vooral de high society uit hangt. Het is vooral zien en gezien worden en dit was ook duidelijk te merken aan de mensen die er lopen, de winkels en barretjes die er zijn en de auto's die er rond rijden. Schuin tegenover JBR was het gelukte experiment van Dubai, opgespoten land in de vorm van een palmboom, de Palm eilanden te vinden. Dit opgespoten land is volgebouwd met hotels met als hoogtepunt het Atlantis hotel. Hier was het een heel stuk drukker op het strand en op de boulevard. We zijn lekker op het gras voor het strand gaan liggen en hebben heerlijk gerelaxt. Tussendoor een lekker frappuchino van Starbucks en toen het wat frisser werd op het strand zijn we nog den heerlijke mocktail gaan drinken! Moe en voldaan zijn we met de metro het hele stuk, van station Dubai Marine naar Burjuman, van 35 minuten weer terug gegaan. Na nog een hapje bij een eetgelegenheid zijn we weer naar ons hotel teruggegaan.

Zaterdag gingen we dan uiteindelijk toch naar Abu Dhabi. We zijn we met de taxi naar het busstation gegaan en vanaf hier duurde het twee uur met de bus voordat we in de hoofdstad van de Verenigde Arabische Emiraten, Abu Dhabi, waren. Abu Dhabi is de hoofdstad van het land, maar staat vergeleken met Dubai nog in de kinderschoenen wat betreft het bouwen van grote gebouwen en toerisme. Emiraat Abu Dhabi bezit 83% van het oppervlakte van het land en daardoor is het ook de rijkste emiraat omdat ze meer olie hebben. De noodzaak van het toerisme is er dus minder dan in Dubai, maar je merkt dat het toerisme al wel duidelijk op komt. Aangekomen met de bus zijn we de taxi ingestapt die ons naar de Sjeik Zayed Grand Moskee bracht. Deze Grand Moskee, mag met recht een grote moskee genoemd worden. De Sjeik Zayeb Grand Moskee is in 2007 tijdens de ramadan opgeleverd en is de zevende grootste moskee te wereld. De moskee heeft een opmerkelijk wereldrecord in handen; in de moskee is hetgrootste tapijt ter wereld te vinden! Het is bijzonder dat niet-moslim mensen de moskee mogen bezoeken, want normaal gesproken mogen alleen moslims in een moskee naar binnen. Het is alleen wel de bedoeling dat je in de moskee je je aan de regels van de moskee houdt. Dit betekent dat alle lichaamsdelen behalve je gezicht, voeten en handen bij vrouwen bedekt moeten zijn, mannen een broek aan hebben die over je knie valt en je elkaar niet mag aanraken als stelletje. Tim had vandaag al expres zijn lange broek aangedaan en Demi een lange rok en haar kleed meegenomen om over haar hoofd te doen. Dit was bij Demi echter nog niet genoeg, want ook haar armen moesten bedekt zijn. Uiteraard waren ze op dit soort dingen voorbereid in de moskee dus was er een ruimte waar je een hoofddoek en een traditionele zwarte Arabische jurk kon lenen. De moskee was inderdaad groot en overweldigend. Het was warm, dus toen we de moskee zelf ingingen was de airconditioning erg fijn. We werden nog wel aangesproken tijdens het maken van een foto dat wij minder dan 2 seconden aan elkaar zaten. De beveiliging wilde de laatste foto zien en deze moest verwijderd worden. Gelukkig heeft de iPhone tegenwoordig de map prullenbak zodat we de foto nadat we de moskee uit waren gegaan weer gewoon terug konden zetten!
Na de Grand Moskee gingen we naar het Emirates Palace wat eigenlijk een groot hotel is, maar die in het beeld ban Abu Dhabi erg opvalt. Binnen in het hotel was het puur luxe, maar je moet er maar van houden! We liepen langs het mooie blauwe zeewater over de boulevard totdat we een leuk tentje vonden om wat te eten en te drinken. Een sisha, een waterpijp, hoort er dan op zulke mooie momenten ook bij! We liepen na het eten verder langs de boulevard en keken uit over de skyline van Abu Dhabi die al aardig vorm begint te krijgen. Helaas kwamen wij om 5 uur aan bij het Heritage Village en ging dit net dicht. In het Heritage Village hebben ze in het klein proberen na te doen hoe het er in Abu Dhabi aan toe ging toen er nog geen olie gevonden was. We pakten de taxi terug Nasr het busstation en van hier waren we binnen twee uurtjes weer terug in Dubai. Na een klein hapje zijn we naar het hotel gegaan.

Zondag was alweer onze laatste echte dag in Dubai. We besloten om lekker uit te slapen aangezien we de aankomende nacht zo goed als over zouden slaan omdat we dan terug zouden vliegen. Na onze backpack te hebben ingepakt zijn we nog lekker twee uurtjes op het strand gsm liggen. In de middag hadden we een woestijnsafari geboekt. Om half 4 werden we opgehaald om richting de woestijn van Dubai te gaan. We werden opgehaald door een busje waarin al drie mensen zaten. We gingen blijkbaar nog drie andere mensen op halen maar dat had deze jonge Indische chauffeur ons niet vertelt. Hij reed, zoals hij het over de telefoon zelf later ook zei, als Michael Schumacher over de wegen van Dubai. Eerst enorm gas geven en 100 rijden en 50 meter later weer keihard remmen omdat hij moest stoppen voor het rode stoplicht. Iets na vijven waren we na deze helse rit aan in de woestijn van Dubai. Het enige wat je om je heen ziet is zand, zand en wegen. We werden hier vanuit het busje overgeplaatst in een landcruiser die met ons over de zandheuvels van de woestijn zou heen scheuren! Scheuren met hoofdletters! Echt enorm vet hoe we over die heuvels heen vlogen! We zaten met vijf mensen uit India in de landcruiser en bij een fotostop wisten we dat we, of ik bedoel Demi, het middelpunt van de belangstelling was. Niet alleen de Indiërs, maar ook de Arabische chauffeur was erg gecharmeerd van Demi. Na een fotosessie van vijf minuten (gelukkig hebben we ook nog een keer samen op de foto gestaan) scheurden we weer verder. Na een halfuurtjes door het zand van de Grote Arabische Woestijn gingen we naar een soort kamp midden in de woestijn. Hier was in het midden een podium gemaakt waar allerlei dance-acts opgevoerd werden. Je kon kameel rijden (lees een klein rondje op de rug van een kameel) en met een valk op de foto. Demi heeft haar beide voeten nog met henna laten beschilderen en toen zijn we bij het podium gaan zitten en hebben we onder het genot van een sisha, gegeten en gekeken naar de dance-acts. Tim moest zijn kunsten ook nog even tonen, maar gelukkig hoefde hij alleen maar rondjes te draaien met een soort lichtgevend gewaad om. De Indiërs kwamen weer bij ons zitten en het werd op het einde een beetje irritant. Ze wilde constant aandacht van ons en een glaasje whiskey kon Tim dus niet afslaan. Na een geslaagde avond zijn we met onze Indische variant van Michael Schumacher weer afgezet bij ons hotel.
Het was ondertussen 9 uur en we hadden nog tot 4 uur in de nacht om te overbruggen voordat ons vliegtuig zou vertrekken. Na een rondje door de shopping mall van Burjuman en een koffie bij de Starbucks zijn we rustig teruggegaan naar het hotel en hebben ons klaargemaakt voor de terugweg naar Nederland. 12 uur namen we de taxi en binnen een halfuur waren we op her vliegveld. Lekker op tijd hebben we onze tijd benut met spelletjes spelen, rondjes lopen en de laatste inkopen inslaan voor in Nederland. We hadden twee voorspoedige vluchten van Dubai naar Kiev en van Kiev naar Amsterdam!
Het was een heerlijk weekje weg! Dubai heeft vooral een indruk bij ons achter gelaten: groot, groter, grootst!