Bella Italia! - Reisverslag uit Pisa, Italië van Tim Bijpost - WaarBenJij.nu Bella Italia! - Reisverslag uit Pisa, Italië van Tim Bijpost - WaarBenJij.nu

Bella Italia!

Blijf op de hoogte en volg Tim

20 Oktober 2014 | Italië, Pisa

Dinsdag vertrokken we met de auto richting Eindhoven voor een paar heerlijke dagen vakantie in Toscane. We vlogen vanaf Eindhoven met Ryanair in anderhalf uur naar Pisa. Ja, inderdaad de stad met de meest beroemde scheven toren ter wereld! We hadden een bed & breakfast, ‘Happy House’ geboekt. We hadden de bus genomen vanaf het vliegveld en binnen 10 minuten waren we in de binnenstad van Pisa. Een kleine 400 meter vanaf de Scheve Toren lag onze B&B. We hadden onze koffer achter gelaten en zijn richting de toren gegaan om iets te gaan eten. Het was lekker rustig in Pisa, terwijl wij bergen met toeristen verwachtte. Het is dus duidelijk dat de meeste toeristen Pisa alleen maar overdag bezoeken vanwege de toren.
We hebben een heerlijk restaurant uitgezocht. Een heerlijke fles wijn en een pizza en lasagne zorgde voor een gezellige eerste avond in Italië.

Woensdagochtend gingen we op tijd uit bed, want we zouden onze huurauto ophalen bij het vliegveld. Na de formaliteiten afgehandeld te hebben zaten we eindelijk in onze huurauto, een Fiat 500! Helaas geen echte oude Fiat 500, maar de nieuwere versies zien er ook super uit! Het plan voor vandaag was om via wat kleine plaatsjes en niet via de snelweg in Florence uit te komen. Na een eerste kleine stukje over de snelweg, gingen we van de snelweg af bij het plaatsje San Miniato. Er was een mooie berg te vinden met daarop een soort kasteel waar je een mooi uitzicht had over de omgeving. Na een korte stop en een Italiaanse broodje met ham vertrokken we verder richting Empoli. Via Empoli en een aantal kleine plaatsjes kwam we in Florence aan. Na de auto geparkeerd te hebben liepen we op hoop van zegen de goede richting op. Na een kijkje op de telefoon liepen we gelukkig de goede kant op. Dit was ook duidelijk te zien aan de groepen toeristen die wij tegenkwamen. We liepen als eerste langs ‘Galleria dell’Academia’. Wij hadden geen idee wat hier precies was, maar er stond in ieder geval wel een enorme lange rij. Maar wat bleek, de wereldberoemde ‘David’, het beeldhouwwerk van Michelangelo. De rij was ons te lang, dus zijn we lekker doorgelopen richting Piazza del Duomo. Elke grote stad hier heeft een kathedraal met een daarbij horende Duomo (dom). Een van de bekendste van de wereld staat in Florence. Het plein en rondom de Duomo stond het vol met toeristen, maar de kathedraal zag er werkelijk fantastisch uit vanaf de buitenkant. We kochten een kaartje om de kathedraal van binnen te bekijken, maar vooral om de Duomo te beklimmen. En een klim werd het! In totaal waren het 463 treden om op het bovenste puntje bij de Duomo te komen. Tussendoor kwamen we nog erg dichtbij de mooi beschilderde fresco (plafonbeschilderingen). Het uitzicht op het hoogste punt van de Duomo over Florence was betoverend. Florence is een bijzondere stad om te bekijken en een enorme culturele stad.
Een ander hoogtepunt in Florence, maar in heel Toscane is de ‘gelati’. In Toscane schijn je het beste ijs ter wereld te kunnen vinden. De ijsjes smaakte ons in ieder geval prima! In de avond besloten we lekker in Florence te gaan eten. We dachten een voorgerecht te bestellen, een primo. Echter is een primo gelijk zo’n bord vol dat het eigenlijk ook een hoofdgerecht is. En de secondo, de hoofdgang hadden we ook besteld… Vol en voldaan gingen we terug naar de auto. Het was iets meer dan een uurtje terug naar Pisa. Alleen de Italiaanse wegen zijn iets anders dan de Nederlandse wegen… Iets meer bochten en ook iets meer gaten in de wegen! Maar na een uurtje waren we terug in Pisa, waar we voor het slapen gaan nog een lekker drankje hebben gedaan!

Donderdag was dag 3 in Toscane. Vandaag was ons doel om via een aantal bergplaatsjes te eindigen in het betoverende Siena. We besloten om eerst richting de havenstad Livorno te gaan om de zee te zien. Livorno is een echte havenstad, die de functie van havenstad over heeft genomen van Pisa toen de haven van Pisa, toentertijd een belangrijke haven in Italië, verzandde. Na een espresso en een broodje hebben we onze weg vervolgd naar het bergstadje Volterra. Het was een beste klim omhoog met de auto, maar het was het absoluut waard. In dit hoogste heuveldorpje van Toscane, waar sommige straten 555 meter boven de vallei liggen, waande wij ons net in de middeleeuwen. Na Volterra was het beroemde dorp San Gimignano aan de beurt. In ons reisboek werd San Gimignano als één van de absolute hoogtepunten van een bezoek aan Toscane. Het reisboek heeft daarin absoluut gelijk, alleen zorgt dit er ook gelijk weer voor dat er hordes met toeristenbussen aankomen. Het uitzicht over de wijnvelden, de glooiende bergen van de omgeving waren betoverend. Met daarbij de oude middeleeuwse straten. Onze rondrit zou eindigen in een ander bergdorp, wat ondertussen is uitgegroeid is naar een stad, maar nog wel degelijk met dorpse trekken. Siena is, net als de vele andere steden, een betoverende middeleeuwse stad. Siena wordt ook wel Florence in het klein genoemd. Piazza de Duomo, met net zoals in Florence een schitterende Duomo. We gingen eten op een van de mooiste pleinen die we ooit bezocht hebben. De Piazza del Campo met de Palazzo Pubblico, het raadshuis van Siena met zijn gracieuze toren. Rondom dit levendige plein zijn allemaal gezellige terrasjes en restaurants te vinden. Met dit heerlijke weer, hebben we lekker op het terras wat gedronken en gegeten. Na het eten zijn we weer in de auto gestapt en binnen twee uur waren we weer terug in Pisa en zijn we heerlijk ons bedje ingekropen!

Vrijdag was alweer onze laatste dag. We besloten vandaag onze tijd in Pisa rond te brengen. ’s Morgens hebben we de auto weer terug gebracht en besloten we de standaard foto’s rond de Scheve Toren van Pisa te gaan maken. De enige vraag die wij hadden was waarom die Toren nou eigenlijk scheef staat?
De bouw van de toren is begonnen in de 12e eeuw en bij de eerste fase kwamen ze er al achter dat de ondergrond erg drassig was. De bouw is later doorgegaan en de 55 meter hoge toren stond uiteindelijk 4,5 meter schuin. Bij de restauratie in de jaren ’90 is besloten om de Toren stabiel te maken. Een andere keuze had kunnen zijn om de Toren recht te zetten, maar het toeristenfactor weegt op dit moment zwaarder. Wel is zeker gesteld dat de Toren op dit moment zo stevig staat dat de Toren de aankomende 200 jaar nog niet omvalt.
De drukte die wij in de avond in Pisa mistte, is er overdag absoluut wel. Er zijn enorm veel toeristen, waarvan wij er ook twee van waren, die allemaal die Toren tegen proberen te houden op een foto! Pisa is een leuke stad, maar op de Scheve Toren, de Duomo en de kathedraal na is er niet super veel te beleven. We hebben onze dag heerlijk vol gemaakt met op het terras zitten en genieten van al het lekkers wat Toscane ons te bieden heeft. Heerlijke ijs, wijn en eten… Om half vier zijn we richting het vliegveld gegaan omdat onze vlucht naar Eindhoven om half 6 was. Met een kleine vertraging van driekwartier kwamen we om 8 uur weer op Nederlandse bodem. Ons plan was om lekker naar de auto te gaan en nog twee uurtjes terug te rijden naar Schagen. Helaas… Waarschijnlijk hadden wij het lampje in de auto aan laten staan want de auto startte niet meer en de accu was leeg. Na een uur wachten en vele pogingen om zelf de accu te kunnen laten starten, was het toch de ANWB die ons moest helpen. Binnen 10 seconden was het gepiept en startte de auto weer en konden we lekker terug richting huis!