Goodmorning Londen!!! - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Tim Bijpost - WaarBenJij.nu Goodmorning Londen!!! - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Tim Bijpost - WaarBenJij.nu

Goodmorning Londen!!!

Blijf op de hoogte en volg Tim

18 Januari 2015 | Verenigd Koninkrijk, Londen

Heerlijk een weekend naar Londen! Dit keer gingen we samen met Dennis en Jaike. Vrijdagmiddag om 10 voor half 4 namen we de trein naar Schiphol. Tim was net op tijd, aangezien hij nog les moest geven tot 3 uur! We vlogen met EasyJet, dus dat betekende geen bagage inchecken en alleen handbagage mee. We kwamen anderhalf uur van tevoren aan op het vliegveld en na een klein hapje zijn we naar de gate gegaan. Net op tijd, als laatsten, stapten we in het vliegtuig richting Londen Stanted. Na een klein uurtje vliegen landden we veilig in Engeland. Na de paspoortcontrole gingen we met de trein richting het centrum van Londen. Ook met de trein richting het centrum was het een klein uurtje! Aangekomen op Liverpool Street pakten we de metro richting de halte Clapham South. Of was het nou Clapham Common? We kozen er op het laatste moment toch voor om bij Clapham Common uit te stappen. Het bleek de verkeerde keuze... In de kou en met onze koffer achter ons aan moesten we een pittig stukje lopen richting ons hotel, Euro Clapham hotel. Het hotel lag een stukje van het centrum vandaan, maar de afstand met de metro was te doen. Aangekomen in het hotel bleek de kamer er redelijk uit te zien. Onze verwachtingen waren niet hoog, dus de kamer was boven verwachting en zag er dus redelijk uit. Na een korte opfrisbeurt besloten we met de metro, vanuit Clapham South dit keer, richting Piccadilly Circus te gaan om daar in de buurt iets te eten en te drinken. Nadat we uit de metro waren gestapt keken we onze ogen uit. De drukte, de rode telefooncellen en de rode dubbeldekkers. Alles was in een paar seconden voorbij gekomen. Het was al wat laat en de honger nam de overhand, dus belandde we uiteindelijk in een lokale Pizzeria. Na een goede en lekker maaltijd besloten we na een klein rondje weer met de metro terug te gaan om in de buurt van her hotel nog wat te drinken in een pub. De metrorit was voor ons alle vier een breekpunt. De vermoeiende werkweek en werk/schooldag zorgde ervoor dat we rond een uur of 12 lekker naar de hotelkamer gingen, zodat we de volgende ochtend weer fris en fruitig zouden zijn voor de fietstocht door Londen!

Zaterdagochtend hadden we afgesproken om kwart over 9. Het werd iets later, maar rond half 10 liepen we richting de supermarkt om broodjes en wat drinken te halen. Om 10.15 uur zouden we een fietstocht door Londen gaan doen onder leiding van een Nederlandse gids. Wederom was het ons niet gelukt om op tijd aan te komen bij de fietstocht. De metrorit en het stukje lopen, helaas regende het, duurde iets langer dan dat wij hadden gedacht. Tel daarbij de opstartproblemen van sommige op en we waren wederom iets te laat. Eenmaal op de fiets regende het nog even, maar werd het gelukkig al snel droog en bleef het ook de rest van de dag droog. We hadden de highlights tour van Londen geboekt, die ons in drie uur langs de hoogtepunten zou brengen. Onze eerste stop was bij een van de nieuwste hoogtepunten van Londen, maar ook de attractie waar het meest wordt verdiend van heel Londen. De Londen Eye is 135 meter hoog en zo omhoog getrokken vanaf de Theems. De reden dat de het reuzenstad gebouwd hebben is omdat er aan deze kant van de rivier niet zoveel te beleven was voor de toeristen en het daarom ook amper bezocht werd.
Tegenover de Londen Eye staat de wereldberoemde Big Ben. De Big Ben, de eigenlijke klokkentoren van het Westminister Palace, is het symbool geworden van de stad Londen. De welbekende foto’s werden gemaakt en onze gids vertelde nog een paar leuke weetjes over het House of Parlement, zoals waar de verschillende kleuren rood en groen voor staan. De ene kleur staat voor het Hogerhuis en de andere kleur voor het Lagerhuis. Op die manier was het ‘gewone’ volk in het House of Parlement altijd gescheiden van het volk van adel. Ze hadden zelf eigen toiletten en een eigen brug die naar het House of Parlement gingen.
Na de Big Ben vertrokken we over de weg en over de Theems richting de Westminster Abbey, de kerk die als enige onder leiding staat van koningin Elizabeth II. In deze kerk zijn ook Kate en William getrouwd! Hierna zijn we nog naar een aantal hoogtepunten gefietst zoals het huis van de koningin, Buckingham Palace, Covent Garden en Sint Paul Church. Iets later dan gepland waren we klaar met deze leuke fietstocht. Helaas kreeg er onderweg nog iemand een lekke band…
Wij vervolgden onze weg met de metro naar Putney Bridge. Vlakbij Putney Bridge ligt namelijk het stadion van Fulham FC. Dennis en Tim wilde graag een voetbalwedstrijd bezoeken in Londen en juist in deze stad is dat geen probleem met de hoeveelheid voetbalclubs die er zijn. Het werd uiteindelijk Fulham, vorig seizoen gedegradeerd uit de Premier League. We waren vijf minuten te laat in het stadion, en de sfeer zat er al goed in, in het kleine, oude maar pittoreske stadionnetje. Hoewel klein… Er kunnen meet dan 25.000 mensen in dit stadion. Het uitvak van Reading zat vol en de sfeer was echt Engels. Gezinnen, oude mannetje en houten stoelen! De eerste helft was een beetje gezapig. In de tweede helft werd de wedstrijd wat beter en kwam Fulham op voorsprong. Niet snel na de 1-0 werd het 1-1 uit een corner. In de 75e minuut kwam opeens Bryan Ruiz in het veld. Vorig jaar nog spelend voor PSV en als enige ‘ster’ nog spelend voor Fulham. Hij werd ook de ster van de wedstrijd want hij maakte het winnende doelpunt voor Fulham in de blessuretijd.
Na de voetbalwedstrijd, het was toch best koud, besloten we met de metro terug gegaan naar het centrum om een pub op te zoeken om iets te eten en te drinken. We zijn richting Covent Garden gegaan en hier in een leuke pub terecht gekomen. In het begin was het een beetje druk en moesten we nog staan, maar de biertjes, nou ja biertjes, het waren pints (dus halve liters) en de wijntjes smaakte goed. Het pubfood kwam op tafel en de biertjes en de flessen wijn gingen pittig hard… En het was echt heel erg gezellig! Uiteindelijk werden we om even over elven de tent uitgeveegd en zijn we met de metro weer terug richting ons hotel gegaan. We hebben nog een afzakkertje gehaald bij een pub bij ons in de buurt! Het was gezellig en we hadden onze slag geslagen (hoewel niet iedereen dat de dag erna meer wist!).

Zondagochtend werd ons duidelijk dat de avond ervoor erg gezellig is geweest, want drie van de vier liepen met een zwaar hoofd. Tim had helaas geen last van de kater en de daarbij horende hoofdpijn. We waren iets later ons bed uit en zijn daarna naar een leuk tentje gegaan om te ontbijten. Na gisteravond vonden Tim en Dennis het wel tijd voor een echt Engels ontbijt. Eieren, spek, witte bonen in tomatensaus, champignons, een aardappelkoekje en een worst! Ondanks, of juist door de avond ervoor, ging dit ontbijt er goed in.
Na het ontbijt probeerden we toch nog wat van onze derde dag te maken. We pakten wederom de metro en zijn richting de Londen Eye om Londen vanuit het reuzenrad te bewonderen. Ondanks dat de prijs om in de Londen Eye te mogen best hoog is, is het ook een attractie in Londen die je niet wilt missen en waar je achteraf spijt van heb als je het niet gedaan heb. Het was een mooie dag en vanuit de Londen Eye was het uitzicht over Londen erg mooi. Na ongeveer een kwartier waren we rond en stapten we weer uit het reuzenrad.
Om ook de dames een plezier te doen besloten we richting Oxford Street te gaan. Oxford Street is de winkelstraat van Londen en de dames gingen lekker shoppen. Dennis en Tim zochten ondertussen de Starbucks op om een lekker kopje koffie te drinken! Kwart voor 4 vertrokken we weer richting het hotel om onze koffers te halen en richting het station op Liverpool Street te gaan. De trein van 5 voor 5 waren we net te laat, maar we waren wel op tijd om de trein van 10 over 5 te halen. De trein zou er een uurtje over doen om op vliegveld Londen Stanted te zijn. Ruim op tijd dus aangezien het vliegtuig om tien over zeven richting Amsterdam zou vertrekken. Het zat ons echter niet mee. De trein reed niet dus werden we met een bus richting het vliegveld gebracht en dit zou iets langer duren. Wederom was het dus weer haasten en wederom zouden we ergens niet op tijd aankomen. Uiteindelijk waren we iets voor half 7 op het vliegveld en moesten we snel door de controle. Dit duurde voor ons natuurlijk veel te lang en Jaike en Tim moesten ook nog hun koffer laten controleren.
Toen puntje bij paaltje kwam waren we ruim op tijd. Het vliegtuig kwam iets vertraagd aan vanuit Amsterdam, waardoor het vliegtuig uiteindelijk 20 minuten later vertrok uit Londen. De vlucht van 40 minuten van Londen naar Amsterdam ging voorspoedig. Op Schiphol hadden we nog een klein beetje vertraging aangezien er een man op de grond viel en het Schiphol personeel totaal niet wist hoe ze hier op moest reageren. Gelukkig was er met de man niet veel aan de hand. Het personeel had al bijna de AED toegepast op de man. We werden opgehaald door de vader van Dennis die ons na een leuk, mooi, maar ook vermoeiend weekend weer in Schagen heeft afgezet!
Londen was leuk!!!!