Sàwàtdii Thailand en Bangkok! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Tim Bijpost - WaarBenJij.nu Sàwàtdii Thailand en Bangkok! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Tim Bijpost - WaarBenJij.nu

Sàwàtdii Thailand en Bangkok!

Blijf op de hoogte en volg Tim

12 Juli 2014 | Thailand, Bangkok

Een grote reis met als doel het bezoeken van drie landen: Thailand, Myanmar en Cambodja.
Dinsdagochtend vroeg brachten moeders en Gijs ons naar Schiphol toe. Ruim op tijd, maar door de technologie van KLM, het nieuwe inchecken zonder stewardess , wat niet goed werkte, waren we net op tijd bij de gate. We vlogen met Aeroflot, het eerste stuk naar Moskou werd uitgevoerd door KLM.
Na een zeer voorspoedige reis kwamen we na drie uur aan in Moskou, waar het lange wachten begon. Zes uur wachten, maar eigenlijk was de zes uur zo voorbij en voor we het wisten zaten we alweer in het vliegtuig voor het laatste gedeelte richting Bangkok.
Na wederom een zeer voorspoedige vlucht kwamen we aan in Bangkok. We hebben de taxi genomen en we zijn richting ons hotel gegaan. Rambrutti Village Inn, een goed hotel om in te beginnen! Waarschijnlijk heeft de helft van alle Nederlanders die ooit in Bangkok is geweest in dit hotel geslapen. Je hoort om je heen bijna alleen maar Nederlanders, stelletjes, groepen meiden en jongens, maar ook veel gezinnen!
Na een verfrissende duik in het zwembad te hebben genomen zijn we een rondje gaan lopen door een deel van Bangkok. Als eerste liepen we naar de wereldberoemde Kho San Road. Dé bekende backpackersstraat van Thailand en misschien wel van heel Zuid-Oost Azië! In deze straat is werkelijk waar van alles te koop. Van kleren, drank, sprinkhanen, schorpioenen, lachgas, tatoeages, kikkers, barbecuevlees, maatpakken en backpackvlaggetjes. Je kan het zo gek niet verzinnen of ze verkopen het wel!
De eerste middag was zo om gevlogen. Niet alleen vanwege ons bezoek aan Kho San Road, maar ook vanwege de paar uurtjes die we geslapen hebben. Je moet wat als je bijna 24 uur hebt gereisd! Samen zijn we wat wezen eten en drinken en waren we van plan om nog even te gaan slapen voor de grote wedstrijd van het Nederlands Elftal tegen Argentinië. Het was inderdaad waren, want de oranje kleuren waren steeds meer te zien op straat en daarmee de uiteraard gepaarde gezelligheid. Na onze eigen oranje kleding aan te hebben gedaan, zijn we terug gegaan in het feestgedruis! Wat een gezelligheid met alleen maar leuke mensen, bier, buckets (dit zijn kleine emmertjes met daarin een hoop alcohol met frisdrank; gin-tonic bij voorkeur) en water... Het werd steeds gezelliger met mensen uit Amsterdam (er zat nog een bekende van Tim bij. Een oud-collega van anderhalf jaar geleden) en mensen uit Eindhoven! De wedstrijd zelf stelde weinig voor. Weinig kansen en de afloop was teleurstellend! Niet alleen vanwege het resultaat, maar ook vanwege het tijdstip waarop de wedstrijd af was. De wedstrijd begon om 3 uur s'nachts en door de verlenging en de penalty's was het pas half 7 voordat we in het hotel terug waren!
Opmerkelijke gebeurtenis tijdens de wedstrijd: bij een bezoek aan de toilet door Tim werd een stel uit het toilet gehaald omdat ze daar aan het 'sporten' waren! Het tweetal werd van het toilet afgehaald en in de boeien geslagen! De boeien gingen pas weer af totdat er smartengeld betaald was!

De tweede dag in Bangkok... We zouden er vroeg uit gaan om naar de ambassade van Myanmar te gaan om onze visa te halen. De wekker stond op 7.30 uur. Een uur later dan dat we naar bed gegaan waren! Je raad het dus al! De wekker hebben we niet gehoord en rond 12 uur gingen de eerste oogjes open! Aangezien we de ambassade toch al gemist hadden besloten we de volgende dag naar de ambassade te gaan, de fietstocht daardoor te schrappen en nog heerlijk verder te gaan slapen! Aan het eind van de middag werden we wakker en besloten we toch nog iets van de dag te maken. We zijn richting de rivier Chao Phraya gegaan met de tuktuk, uiteraard afgezet gezien het bedrag en het kleine stukje dat het was. Hier zijn we op een longtail boot gegaan die ons via het water Bangkok liet zien. Bangkok, eens het Venetië van het oosten genoemd, heeft de rivier Cha Phraya door het midden van de stad lopen. Hierom heen zijn allerlei kanalen/grachten waar je doorheen kan varen. Niet zo schoon als de grachten van Amsterdam, als je die al schoon kan noemen, met hier geen woonboten, maar huizen op palen in het water. De een iets mooier dan de ander en de een dichter op het water dan de ander. Al met al was het een mooie manier om Bangkok te bekijken, vooral samen met de ondergaande zon.
Na een uurtje varen was de trip op de longtail boot af en zijn we even in een park gaan zitten voor het 'Grand Palace'. Hierna nog lekker lopen slenteren langs de vele kraampjes en het nodige gekocht. Nieuwe vlaggetjes voor op de backpacktassen en wat shirtjes! Verder lekker gezeten en daarna naar het hotel gegaan om eens een goede nacht te maken!

De derde en laatste dag in Bangkok voorlopig. In de avond gaan we richting er noorden van Thailand: Chiang Mai. De zijn er op tijd uit gegaan, om dit keer wel op tijd bij de ambassade te zijn voor het visum van Myanmar. Na een ontbijtje te hebben gescoord, liepen we naar een taxichauffeur met de vraag of hij ons naar de ambassade kon brengen. Zijn antwoord was duidelijk: 'embassy is closed today because of holiday. It is open next tuesday'. Wij geloofden hem uiteraard niet, maar na een kijkje op internet bleek de taxichauffeur gelijk te hebben. Dit is een groot probleem aangezien wij een ticket voor woensdag hebben en die dag ook pas terugkeren uit Chiang Mai. Na alles te hebben bekeken op internet hebben we besloten om ons programma iets te veranderen. Vanavond naar Chiang Mai tot woensdag. Dam vliegen terug maar Bangkok en blijven we hier nog een dag. Donderdag vertrekken we nu eerst richting Siem Raep, Cambodja. De vlucht naar Myanmar hebben we verzet naar vrijdag 25 juli. Hopelijk hebben we tegen die tijd wel een visum voor Myanmar...
Na deze tegenslag gingen we niet bij de pakken neer zitten. Zoals altijd zijn we enorm flexibel en kan ons dit totaal niet van streek brengen! Aangezien we er toch al vroeg uit waren, besloten we de dag nuttig te besteden. We hadden de fietstocht door Bangkok afgezegd, maar aangezien we nu toch tijd hadden hadden we hem weer op het schema gezet voor in de middag dit keer.
Eerst even met de tuktuk naar het 'Grand Palace' gegaan. Dit paleis, wat gebouwd is in 1782, bestaat niet alleen uit het paleis, maar ook uit regeringsgebouwen en boeddhistische tempels. In het paleis mag je echter niet in je korte broek en een hempje naar binnen. Laat Demi toch net een korte broek en Eem hempje aan hebben. En Tim een korte broek... Niet verwonderlijk met dit weer, een graad of 32 met een luchtvochtigheid die tegen de 80% aanzit. Demi, die in principe nooit zweet, zweet zich hier ook het apelazerus!
Met het mooie studentikoze uiterlijk van Demi en de mooie warme lange broek van Tim gingen we het paleis in. Het was enorm indrukwekkend om te zien, maar het was er enorm druk en vooral warm in de geleende kleren. Na een uurtje zijn we snel de kleren weer terug brengen en zijn we richting het hotel gegaan. Om 14.00 uur moesten we bij het kantoor van Co van Kessel zijn, de koning van het fietsen in Bangkok. We pakten samen met twee andere, uiteraard Nederlandse meiden een taxi richting het kantoor. Aangekomen bij het kantoor was duidelijk dat er voornamelijk Nederlanders zijn die de fietstocht maakten. In een groep met drie gidsen reden we met de fiets door Bangkok. Het was een relatief prijzige tour, maar het was het geld dubbel en dwars waard! Wat een enorme ervaring om met een fiets door deze grote stad te fietsen!
Het rijden aan de linkerkant (wat zo af en toe nog wel eens fout ging), langs het razende verkeer rijden, maar vooral het fietsen door de kleine nauwe straatjes van Bangkok. We hebben in de drie uur durende tour de andere kant van Bangkok gezien. De mooie kant van Bangkok met het 'echte leven'. Rijdend door nauwe steegjes langs winkeltjes, langs mannen die met enorm veel motoren aan het sleutelen waren. Maar ook langs oude kapotte gebouwen en enorm mooie tempels. We hebben onder leiding van de gids een offer en een wens gedaan aan de b oeddhistische goden met een lotusbloem, die we daarvoor gekocht hadden op de Flowermarket. We hebben een kaarsje aangestoken, op opa omdat het een jaar geleden is dat hij overleden is, en wierook aangestoken voor de goden. Een drankje gedaan bij de lokale mensen, zodat ook hun profiteren van de toeristen die maar Thailand komen. Een enorm mooie ervaring! Al met al kunnen we het iedereen aanraden, als hij of zij ooit nog naar Bangkok gaat om een fietstocht te maken bij de koning van de fietstochten in Bangkok, Co van Kessel. Helaas is Co zelf twee jaar geleden overleden, Co van kessel heeft nu een mooi monument gekregen langs de fietsroute.
Na de fietstocht zijn we met de taxi weer terug gegaan naar het hotel, ondertussen was het tijd geworden om richting het station te gaan. De trein naar Chiang Mai zou om 19.35 uur vertrekken...

Terugkijkend op de eerste dagen zijn we allebei enorm positief! Veel zit mee, helaas niet alles hoewel dat misschien ook maar goed is. Tussen ons gaat het super! Demi haar eerste ervaring met het verre oosten is tot nu toe zeer positief! Demi kijkt haar ogen uit en zelfs de stank valt best mee! Gaat helemaal goed komen die vijf weken, we hebben er zin in!!

• 12 Juli 2014 - 07:34

Helen:

Hoi Tim en Demi, wat heerlijk om op deze manier weer met je mee te kunnen reizen.
    Het is inderdaad weer een typische Tim-reis, heerlijk.
    Laat maar komen die verslagen en foto's, ik geniet op afstand mee.
    Heel veel plezier met z'n beiden. Zo'n reis is een testcase voor iedere relatie :-)
    Komt goed! Geniet van de ervaring en van elkaar.

Helen.

• 12 Juli 2014 - 10:16

Denise:

Fijn om weer te lezen de reisverslagen. Binnen een korte tijd weer veel meegemaakt. Ben erg benieuwd naar de rest van jullie reis!
    Gelukkig heeft Demi het ook naar haar zin!
    Veel plezier met de rest van de reis, we wachten het volgende verslag weer af!
    Dikke kus xx

• 12 Juli 2014 - 11:04

Eef:

Lieve Tim en Deem, super leuk om te lezen zo'n reisverslag! Op deze manier lijkt het net alsof de lezer er ook een beetje bij is :) Op de goudvissen na r.i.p gaat alles goed en genieten Happy en ik met volle teugen van jullie gezellige huis!! Ik zal iedere week wat foto's maken van Happy want ze zal vast een stuk groter zijn over 5 weken!! Veel plezier!!!

• 12 Juli 2014 - 11:46

Babs:

Wat een ervaring!!! Mooi geschreven. Heel veel plezier. Groetjes babs

• 15 Juli 2014 - 13:04

Jolanda:

Hoi lieve Tim & Demi
    Ik zit achter de IPad het reisverslag te lezen weer geweldig zoals vanouds Tim!!
    Door het te lezen beleef ik de reis een beetje met jullie mee super!!
    Ik ben blij dat het zo goed met jullie gaat en dat jullie volop genieten van alle moois om jullie heen en ook van elkaar!!! Ik vind erg lief dat jullie zo ver weg een kaarsje opgestoken hebben voor Opa sorry maar ik raakte wel emotioneel....
    Lieverds ga weer lekker genieten van alles wat jullie op je pad tegen komen!!
    Ik wacht op jullie volgende reisverslag....
    Veel liefs,kusjes xxxx mama/jolanda
    Ps Mooie foto's maar dat heb ik al een paar keer gezegd volgens mij haha

• 16 Juli 2014 - 17:07

Gijs :

Mooie start van jullie vakantie . Ik blijf jullie volgen groet gijssie